joi, 5 ianuarie 2012



          






    (ecou la articolul cu titlul de mai suspublicat în ziarul Crişana din 19.noiembrie 2011)

Este un mare merit că în judeţul Bihor s-a reuşit convocarea atâtor mincinoşi la un loc, ca să discute despre poarta aeriană a Oradiei. Doar toată lumea ştie că aeroportul trebuie mutat la Diosig, acolo unde "cineva" a cumpărat - pe mai nimic - terenuri, pe care statul român le va răscumpăra la preţuri exorbitante, din taxele plătite de contribuabili (după cum se ştie statul român nu munceşte aşa că nu are de unde să aibă bani!).                                         Dacă "modernizarea"  aeroportului orădean, va decurge în ritmul ultimilor douăzeci de ani, niciunul din patronii din fotografiile publicate în ziar, nu va mai ajunge să călătorească peste hotare, cu plecarea de la Oradea.                                                                                        Cât priveşte construirea unui aeroport  internaţional la Diosig, aceasta trebuie să "învingă" următoarele etape: 1.Întocmirea caietului de sarcini. Lucru dificil pentru că acesta trebuie să corespundă condiţiilor îndeplinite de o anumită firmă clientelară. 2. Desfăşurarea licitaţiei propriu zise, dar aranjate. 3. Contestarea licitaţiei, care - conform legii - va opri toată operaţiunea până la pronunţarea tribunalului. 4. Întocmirea proiectului. 5. Obţinerea avizelor: studiul geologic/sol; mediu; studiul profilului meteo: direcţia vânturilor dominante, numărul zilelor cu ceaţă, precipitaţii, furtuni, îngheţ…; avizul pompierilor  6. Studiul căilor de acces, mijloace de transport, legături cu obiective de interes general: Oradea, Băile Felix/1 Mai, Peştera Urşilor, Stâna de Vale…7. Exproprierea terenurilor necesare aeroportului: piste, aerogară, clădiri anexe, turn de control, hangare, hotel de tranzit, restaurante, magazine generale, oficiu poştal propriu, centrală telefonică internaţională etc. 8. Studiul de marketing: fezabilitate, rentabilitate, amortizare. 9.Avizarea proiectului general. 10. Obţinerea finanţării iniţiale. 11.  Atragerea fondurilor europene. 12. Construirea propriu zisă a obiectivului. 13. Recepţia lucrării. 13. Inaugurarea aeroportului nou, tăierea panglicilor şi bătutul tobelor.
Această, a treisprezecea etapă,  va dura mai mult decât oricare alta pentru că ea trebuie să coincidă neapărat cu o perioadă preelectorală. Este rândul cititorilor să socotească durata construirii unui aeroport nou la mare distanţă de oraş. Minim 15, maxim 30 de ani! Luând în considerare datele culese cu ocazia  mascaradei Behtel.
Până atunci, orădenii vor continua să ia trenul internaţional spre Budapesta, care de curând are oprire la Aeroportul Internaţional Ferihegy(!), pentru călătorii ieftine şi sigure către orice destinaţie planetară, cu firme străine. 
                                               Dr. Lucian Munteanu    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu