(ecou la articolul cu titlul de mai
suspublicat în ziarul Crişana din 19.noiembrie 2011)
Este un mare
merit că în judeţul Bihor s-a reuşit convocarea atâtor mincinoşi la un loc, ca
să discute despre poarta aeriană a Oradiei. Doar toată lumea ştie că aeroportul
trebuie mutat la Diosig, acolo unde
"cineva" a cumpărat - pe mai nimic - terenuri, pe care statul român
le va răscumpăra la preţuri exorbitante, din taxele plătite de contribuabili
(după cum se ştie statul român nu munceşte aşa că nu are de unde să aibă bani!).
Dacă
"modernizarea" aeroportului
orădean, va decurge în ritmul ultimilor douăzeci de ani, niciunul din patronii
din fotografiile publicate în ziar, nu va mai ajunge să călătorească peste
hotare, cu plecarea de la Oradea. Cât priveşte construirea unui
aeroport internaţional la Diosig,
aceasta trebuie să "învingă" următoarele etape: 1.Întocmirea
caietului de sarcini. Lucru dificil pentru că acesta trebuie să corespundă
condiţiilor îndeplinite de o anumită firmă clientelară. 2. Desfăşurarea
licitaţiei propriu zise, dar aranjate. 3. Contestarea licitaţiei, care -
conform legii - va opri toată operaţiunea până la pronunţarea tribunalului. 4.
Întocmirea proiectului. 5. Obţinerea avizelor: studiul geologic/sol; mediu;
studiul profilului meteo: direcţia vânturilor dominante, numărul zilelor cu
ceaţă, precipitaţii, furtuni, îngheţ…; avizul pompierilor 6. Studiul căilor de acces, mijloace de
transport, legături cu obiective de interes general: Oradea, Băile Felix/1 Mai,
Peştera Urşilor, Stâna de Vale…7. Exproprierea terenurilor necesare
aeroportului: piste, aerogară, clădiri anexe, turn de control, hangare, hotel
de tranzit, restaurante, magazine generale, oficiu poştal propriu, centrală
telefonică internaţională etc. 8. Studiul de marketing: fezabilitate,
rentabilitate, amortizare. 9.Avizarea proiectului general. 10. Obţinerea
finanţării iniţiale. 11. Atragerea
fondurilor europene. 12. Construirea propriu zisă a obiectivului. 13. Recepţia
lucrării. 13. Inaugurarea aeroportului nou, tăierea panglicilor şi bătutul
tobelor.
Această, a
treisprezecea etapă, va dura mai mult
decât oricare alta pentru că ea trebuie să coincidă neapărat cu o perioadă
preelectorală. Este rândul cititorilor să socotească durata construirii unui
aeroport nou la mare distanţă de oraş. Minim 15, maxim 30 de ani! Luând în
considerare datele culese cu ocazia
mascaradei Behtel.
Până atunci,
orădenii vor continua să ia trenul internaţional spre Budapesta, care de curând
are oprire la Aeroportul Internaţional Ferihegy(!), pentru călătorii ieftine şi
sigure către orice destinaţie planetară, cu firme străine.
Dr.
Lucian Munteanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu